Friday 24 December 2010

Week 1: de inspiratie begint te kriebelen


Allereerst wens ik jullie allemaal een vrolijk kerstfeest en een gezond en vervullend nieuw jaar! Het licht keert nu terug, een bijzonder moment van het jaar.

Vorige week om deze tijd (het is nu een uur of vier) zaten we met een mengeling van zenuwen en opwinding te wachten tot ons vliegtuig zou vertrekken vanaf vliegveld Eelde. En nu beginnen we hier al helemaal onze draai te vinden! Natuurlijk waren we de afgelopen jaren ook al op deze plek tijdens de kerstvakantie, maar nu realiseren we ons dat we straks niet meer terug hoeven ☺. De eerste dagen waren we wel erg moe en ook wat onwennig. Hugo knapte ook nog niet erg op van zijn voorhoofdsholteontsteking. Maar nu voelen we ons veel meer uitgerust en beginnen we geïnspireerd te raken om dingen te gaan doen hier.

Hugo werkt in de keuken van Cluny Hill College, de plek waar we nu verblijven. Hij vindt het leuk om te kijken hoe alles werkt en vooral om met steeds weer nieuwe mensen samen te werken.

Ik werk in Park Garden, een tuin die zowel sier- als productietuin is. Al tijdens mijn eerste werkdag werd duidelijk, dat er vergaande plannen zijn om educatie te verzorgen rondom kruiden, het zelf maken van kruidenmiddelen en het maken van jam, pickles en dergelijke. Toen ze hoorden dat ik daar allemaal al ervaring in had, beschouwden ze het feit dat ik ‘ineens’ op was komen dagen als een soort wonder, haha. Ik werk de komende maand in die tuin en als we het van beide kanten zien zitten, probeer ik hier een plek als staf-in-opleiding te krijgen. Het lijkt me erg leuk om met mijn praktische tuin- en kruidenkennis aan de slag te gaan. Veel is er op het moment echter niet te tuinieren: het is ijskoud (min tien) en er ligt een dik pak sneeuw. Het werk beperkt zich tot sneeuwschuiven (word je lekker warm van), het afzagen van takken, die onder het gewicht van de sneeuw bezweken zijn en de pot wash: het met de hand afwassen, spoelen en door lavendelwater halen van duizenden plastic plantpotjes. De etherische lavendelolie wordt gebruikt omdat het bacteriën en schimmels doodt.

Verder hebben we met nog twee andere mensen vanmorgen vierstemmige Christmas Carols gezongen bij de brunch. Dat resulteerde erin dat we gaan proberen een klein koor hier op te richten om regelmatig te zingen.

Hugo is nu echt aan het opknappen en maakt mooie foto’s. Er is veel vraag naar kaarten met bloemen en afbeeldingen van deze plek en hij gaat onderzoeken of hij wat foto’s als kaart kan verkopen. Het fotografenbloed stroomt immers ook door zijn aderen! Er wat kleine verdiensten zijn ook welkom in dit dure land.

Wel, dat was het voor nu. Alle goeds van een zeer tevreden mens,

7 comments:

Anonymous said...

Wat fijn om te lezen dat jullie het zo geweldig naar de zin hebben!

Fijne kerstavond.

Monique said...

Vanaf hier ook een paar mooie kerstdagen toegewenst met een gezegend 2011!

holyblizzz said...

prachtige kerst gewenst en een geweldig 2011 make those dreams come true in forres findhorn!

Mrs. J. said...

Gááf!
Merry Christmas!

Stuiterbolletje said...

Wat leuk dat je de kans hebt om al je tuin- en kruidenervaring hier te kunnen gebruiken. Het is geen toeval, maar het valt je toe.
Ik ben blij dat ik een sneeuwruimer in huis heb en het niet zelf hoef te doen.

deboof said...

Gegroet Hugo!

niko bovenberg

Unknown said...

@Niko: groeten terug van Hugo, leuk dat je ons volgt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...